O czym należy pamiętać zakładając firmę w Wielkiej Brytanii?

Nawet jeśli mieliśmy już kiedyś firmę w Polsce, nie powinniśmy zakładać, że w Wielkiej Brytanii cała sprawa ma się podobnie. Dlatego jeśli planujemy przeprowadzkę albo już jesteśmy na miejscu i chcemy otworzyć własną działalność, najlepiej będzie jeśli zaczniemy od zapoznania się z wszystkimi formalnymi wymogami, jakie musimy spełnić. Pozwoli nam to na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek, a może nawet konsekwencji finansowych.

Wybierz rodzaj działalności

Jeśli zdecydowaliśmy się już na założenie biznesu w Wielkiej Brytanii, naszym pierwszym zadaniem jest wybór typu działalności, jaki chcemy prowadzić. Podejmując tę decyzję należy mieć na uwadze to, czym nasza firma będzie się zajmować. Należy też pamiętać, że dostępne nam możliwości mogą różnić się w zależności od tego, jaki jest nasz status prawny na Wyspach.

Self-employment

Najprostszą i wymagającą najmniej formalności formą prowadzenia działalności, dostępną jednak tylko dla rezydentów brytyjskich, jest self-employment, czyli samozatrudnienie. Jest to opcja o tyle wygodna, że nie wymaga nawet natychmiastowej jej rejestracji – mamy na to aż 3 miesiące. Ten typ biznesu pozwala nam na bardzo swobodne podejmowanie decyzji o zakresie zarówno świadczonych usług, jak i zatrudniania pracowników.

Spółka LTD

Kolejną możliwością, która cieszy się ogromną popularnością jest założenie spółki LTD. Formalny proces zakładania spółki jest niezwykle prosty i nie zajmuje więcej niż kilka dni. Dodatkowym plusem jest to, że od osoby rejestrującej taką działalność nie wymaga się statusu rezydenta. Jest to bardzo wygodna opcja, również dlatego, że nasza odpowiedzialność finansowa za działania spółki ogranicza się tylko i wyłącznie do wysokości naszego wkładu, przez co nie narażamy naszego prywatnego majątku.

Partnership

Jeśli zakładając działalność chcemy podjąć współpracę z innymi osobami, odpowiednim dla nas rozwiązaniem będzie spółka partnership. Istnieją dwa rodzaje tego typu spółek: pierwsza to zwykła spółka partnerska, którą powołuje się do życia poprzez podpisanie umowy pomiędzy grupą osób samozatrudnionych, w której zobowiązują się do dzielenia się zyskami oraz wspólnej odpowiedzialności za ewentualne straty spółki. Drugą możliwością jest LLP, czyli spółka partnerska z ograniczoną odpowiedzialnością. Proces rejestracji takiej spółki jest nieco bardziej skomplikowany, jej zaletą jest jednak to, że odpowiedzialność wspólników za straty spółki ograniczona jest do wkładu wniesionego w jej działalność.

Co potem?

Kiedy już zdecydujemy o rodzaju działalności i dopełnimy wszystkich formalności dotyczących jej rejestracji, pora zająć się praktycznymi aspektami prowadzenia firmy. W zależności od dokonanego wyboru, konieczne może być znalezienie siedziby lub przynajmniej adresu, który posłuży do oficjalnej korespondencji. Jeśli planujemy zatrudnić pracowników, warto mieć na uwadze, że prawo pracy w UK różni się od swojego polskiego odpowiednika.

Naszym pierwszym obowiązkiem przed zawarciem z kimkolwiek umowy jest zarejestrowanie się w systemie PAYE, za pośrednictwem którego będą pobierane składki z wynagrodzeń. Brytyjskie prawo reguluje także kwestie tego, które ubezpieczenia dla firm muszą być obowiązkowo wykupione. Dlatego jeśli nasze rozeznanie w tym temacie nie jest najlepsze, najwygodniej będzie nam zlecić formalności związane np. z napisaniem umowy, prawnikowi, który zadba, aby wszystko przebiegało zgodnie z obowiązującymi przepisami.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ