Electronic Stability Program czyli system stabilizacji toru jazdy to układ instalowany w każdym nowym samochodzie. Jest to rozwinięcie powszechnego swego czasu układu ABS. Różnica polega jednak na tym, że ESP jest układem w pełni elektronicznym.

Awaria ESP

Jak każdy inny układ w samochodzie, tak i ESP jest podatny na awarie, zwłaszcza że jest to system, który dość intensywnie wykorzystujemy. W przypadku awarii tego układu na pulpicie zapali się ikonka z kodem ESP, jednak w większości przypadków nie wystąpią żadne inne objawy. Nie usłyszymy niczego w pracy silnika, nie poczujemy przy zmianie biegów, ani nawet nie zmieni się nic w samym prowadzeniu samochodu. Jest to najczęstsza przyczyna ignorowania tego problemu.

Tymczasem choć samochód będzie dalej jechał właściwie tak samo, nie zachowa się już tak w przypadku poślizgu. Jeżdżąc do tej pory z działającym układem ESP odzwyczailiśmy się od reakcji na poślizg. Dlatego może się okazać że taka z pozoru błaha awaria będzie przyczyną poważnego wypadku.

Powody błędów ESP

W większości przypadków błędy systemu ESP będą związane z układami elektronicznymi. Może to być problem sterownika silnika ECU. Niekiedy na przepływ informacji między czujnikami a komputerem mają też wpływ uszkodzone lub zaśniedziałe styki. Niewłaściwa praca ESP może też być spowodowana podaniem zbyt wysokiego lub zbyt niskiego napięcia.

W grę wchodzą również uszkodzenia mechaniczne, które pojawiają się zazwyczaj po stłuczkach lub wypadkach. Warto po takim wydarzeniu odstawić samochód do warsztatu, celem diagnostyki systemu ESP.

Więcej przeczytasz na autopasje.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ