Sprowadzanie samochodów z USA a opłaty celne

Cena zakupu pojazdu na terenie USA to nie tylko koszt samego auta, koszt transportu do portu i koszt przewozu statkiem do Europy. Miłośnik aut z Ameryki, który właśnie nabył „amerykańską brykę” musi jeszcze uiścić szereg opłat po europejskiej stronie Atlantyku, to jest cło, VAT i akcyzę.

Jak sprowadzić samochód do Niemiec?

Osoby kupujące amerykańskie auta coraz częściej patrzą się na Niemcy. Nie bez powodu. Opłaty wynikające z tytułu dodatkowych podatków są u naszych zachodnich sąsiadów znacznie korzystniejsze, niż w Polsce. Owszem, stawka cła jest w naszych krajach dokładnie taka sama i wynosi 10 procent wartości pojazdu.

Wynika to przede wszystkim z regulacji unijnych, które narzuciły taką, a nie inną stawkę celną. Różnica tkwi w podatkach a konkretnie w podatku VAT. U naszych niemieckich sąsiadów VAT na samochody sprowadzone z USA wynosi 19 procent. U nas jest to niestety 23 procent.

Pojemność ma znaczenie

A co z akcyzą? Ta jest uzależniona przede wszystkim od pojemności silnika. Jeśli zakupiliśmy pojazd o pojemności maksymalnie 2 litrów, wartość akcyzy sięgnie 3.1 procenta wartości celnej. W przypadku samochodów o większej pojemności (a takie zwykle sprowadza się ze Stanów) trzeba zapłacić aż 6 razy więcej, bo aż 18.7 procent. Zmienne stawki akcyzy obowiązują zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Warto wziąć je pod uwagę przy obliczaniu finalnego kosztu auta.

Czy można uniknąć cła?

Tak, można. Opłatom celnym nie podlega na przykład pojazd, który został przetransportowany do Polski na warunkach mienia przesiedleńczego. Oznacza to, że musiał być on użytkowany przez obecnego właściciela na 6 m-cy przed transportem do Polski. Mniejsze cło zapłacimy również za pojazd o mniejszej wartości, gdyż to w oparciu o nią nalicza się tą opłatę. Nie zapłacimy go też za zabytkowe samochody z USA.

Transporty specjalne

Zastanawiając się nad tym, jakie cło na auta z USA trzeba będzie uiścić w Urzędzie Celnym, nie można pominąć kwestii aut elektrycznych i ciężarowych. W tym pierwszym przypadku stawka celna (pomimo wcześniejszych zapowiedzi) nadal wynosi 10 procent. Z kolei w przypadku aut ciężarowych wzrośnie ona aż do 22 procent.

Podsumowując, opłaty celne obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Tym samym „zaoszczędzenie” na cle nie jest takie łatwe, chyba, że sprowadza się pojazd jako samochód zabytkowy, bądź mienie przesiedleńcze.

Źródło:

https://autazusa.pl/

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ