Myśląc o sportach motoryzacyjnych zwykle oczyma wyobraźni widzimy supernowoczesne samochody i bogatych sponsorów. Tymczasem ścigać się może prawie każdy. Konkursowa Jazda Samochodowa, czyli KJS, to impreza, w której uczestniczyć może każda osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B, samochód sprawny technicznie i dopuszczony do ruchu, dobry kask i oczywiście pilota. Nie musisz posiadać licencji sportowej, wystarczy zapał i nieco wolnej gotówki. Jak więc zacząć, czy trzeba mieć licencję? Na czym polegają przygotowania do startu i gdzie szukać informacji o organizowanych rajdach KJS? Oto najważniejsze informacje na ten temat.
Zaczynamy przygotowania
Najpierw trzeba się na zawody zapisać. Jak to zrobić? Wystarczy zgłosić się do najbliższego automobilklubu i zostać jego członkiem. To pozwoli nam aktywnie uczestniczyć we wszelkich wydarzeniach motoryzacyjnych w okolicy i zdobywać kolejne sprawności w sporcie motoryzacyjnym. Opłaty wpisowe za udział w zawodach są bardzo zróżnicowane, a ich koszt waha się od 50 do nawet 250 zł za jeden start.
Przygotowania do startu w rajdzie będą obejmowały zarówno samochód, jak i jego kierowcę. Mimo że jest to świetna zabawa, to jednak warto się do tych przygotowań solidnie przyłożyć – w przeciwnym razie spotka nas gorzkie rozczarowanie już w pierwszym podejściu. Po pierwsze, musisz najpierw dopełnić pewnych formalności. Nie jest ich na szczęście wiele:
- – opłata za start w imprezie, o której wspomnieliśmy już wcześniej,
- – aktualne prawo jazdy kat. B i dowód osobisty,
- – wykupione ubezpieczenie OC i NNW.
Bez jednego z tych trzech elementów nie zostaniesz dopuszczony do udziału w zawodach, a więc dopilnuj, aby wszystko było gotowe w dniu imprezy. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj.
Przygotowanie uczestnika do startu
W rajdach KJS mogą startować uczestnicy, którzy posiadają aktualne uprawnienia kategorii B oraz pilota, który ukończył 17. rok życia. Obaj muszą posiadać oczywiście kaski. Na rynku obecnych są setki modeli kasków w cenach od około stu do kilku tysięcy złotych – jak wybrać odpowiedni? Na to pytanie właściwie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Z pewnością nie warto inwestować w te najtańsze modele, ale na najdroższy też szkoda pieniędzy, jeśli jesteś początkującym zawodnikiem niepewnym swojej dalszej kariery. Warto więc kupić model mniej więcej do tysiąca złotych.
Zanim wystartujesz w Twoich pierwszych zawodach, powinieneś spróbować swoich sił w trudnych warunkach. To, że doskonale radzisz sobie za kierownicą w warunkach miejskich nie oznacza, że tak samo będzie na rajdzie. Tam bowiem nie ma płaskich, równych dróg o łagodnych, doskonale wyprofilowanych zakrętach. Tor bywa niezwykle wyboisty, pełen dziur i uskoków terenu, kamienistych i błotnistych odcinków o zdradliwych wirażach. To zupełnie inne, ekstremalnie trudne warunki.
Świetnym pomysłem jest jazda na gokartach, która da nam niezłe podstawy w jeździe wyścigowej. Warto na poważnie wziąć ten etap przygotowań pod uwagę – największe gwiazdy wyścigów samochodowych zaczynały właśnie od kartingu. Pozwala on doświadczyć sił, jakim poddawany jest pojazd w trudnych warunkach i przy dużej prędkości oraz do pewnego stopnia nauczyć się go kontrolować. To dobre podstawy i nauka prawidłowych zachowań na różnorodne sytuacje oraz trening refleksu i szybkości reakcji.
Przygotowanie samochodu – najważniejsze informacje
To oczywiście nie wszystko, teraz czas na omówienie przygotowania samochodu. Jakie warunki powinien on spełniać, aby został dopuszczony do rajdów przez organizatora imprezy? Do udziału w tego typu zawodach dopuszczone mogą zostać samochody osobowe i osobowo – towarowe (te jednak muszą być zbudowane na podwoziu samochodu osobowego i mieć uprawnienia do poruszania się po publicznych drogach Polski). Na wyposażeniu każdego pojazdu startującego w KJS muszą się znaleźć:
- – pasy bezpieczeństwa,
- – zagłówki foteli obydwu przednich siedzeń,
- – gaśnica,
- – apteczka pierwszej pomocy,
- – zderzaki,
- – instalacje LPG są zabronione.
Jak widać brak tu specjalistycznych ustawień czy elementów wyposażenia (oczywiście w dowolnym momencie swojej kariery możesz wprowadzić pewne zmiany, jeśli będą one zgodne z regulaminem rajdów).
Biorąc pod uwagę możliwość startu w KJS należy jednak bardzo starannie przemyśleć kwestię samochodu nie tylko pod kątem jego wyposażenia. Trzeba zastanowić się nad tym, czy rzeczywiście chcesz startować samochodem, który na co dzień służy Ci do dojazdów do pracy czy rozwożenia Twoich dzieci do szkół. Wyścigi samochodowe mogą bardzo szybko zmienić Twój wypielęgnowany samochód w nie nadający się do niczego złom.
Wystarczy obejrzeć choć jedną transmisję z rajdów, aby dostrzec jak wiele zagrożeń dla pojazdu niosą ze sobą. Krzaki, słupy, drzewa, wyboje, kamienie leżące na drodze – stanowią zagrożenie nawet kiedy jedziesz powoli, a co dopiero kiedy się ścigasz z innymi uczestnikami i nie masz czasu dostrzec ich wcześniej aby je ominąć. To dla samochodu naprawdę ciężka praca – jego zawieszenie jest poddawane silnym wstrząsom i przeciążeniom. Ciągłe, gwałtowne zmiany biegów, nagłe hamowania, agresywne pokonywanie zakrętów – to nie są warunki, w których na co dzień pracuje Twoja śliczna Toyota, prawda? Dlatego też właśnie lepiej zostawić ją w ciepłym, bezpiecznym garażu.
Być może więc dobrym pomysłem będzie zakup auta specjalnie na rajdy? Na portalach aukcyjnych można znaleźć wiele pojazdów, które brały udział w rajdach na terenie Polski i nie tylko, i posiadają wiele specjalistycznych przeróbek i ustawień. To idealne auto na początek kariery. Później, gdy postanowisz wyrobić licencję sportową, możesz wymienić je na bardziej nowoczesne i profesjonalne – spełnienie Twoich marzeń i ambicji. Na razie jednak kup raczej niedużego Fiata – Seicento lub Cinquecento w cenie 2 – 3 tysięcy złotych. Pamiętaj, aby nie dać się nabrać na niesprawnego gruchota – zanim kupisz, odpal auto i przejedź się nim trochę. A najlepiej zajedź do pobliskiego mechanika.
Niezależnie od tego, jakim autem będziesz startował, musi ono posiadać kilka elementów, aby zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twojemu pilotowi. Oto one:
- – fotele kubełkowe – to nie jest żadna fanaberia. Fotele kubełkowe pozwolą Ci lepiej poczuć samochód i jego dynamikę. Koniecznie jednak wybierz model bez regulacji – będzie sztywniejszy i mniej podatny na ewentualne złamanie;
- – pasy – nasze bezpieczeństwo w czasie rajdu jest najważniejsze, a więc nie warto na nim oszczędzać. Dlatego też zwykłe pasy bezpieczeństwa zastąp czteropunktowymi pasami szelkowymi, najlepiej z homologacją;
- – opony – są gwarancją dobrej przyczepności do podłoża (a to, jak już wiemy, bywa na rajdach niezwykle zmienne). Poddawane są na trasie ogromnym przeciążeniom, a więc warto zainwestować w modele z nieco wyższej półki;
- – folie na szyby – w czasie kraksy z innym uczestnikiem imprezy lub drzewem folia zapobiegnie odpryskiwaniu stłuczonego szkła.
Podsumowując – w rajdach KJS mogą uczestniczyć zawodnicy nieposiadający licencji sportowej. Starty organizowane są przez automobilkluby, które z pewnością udzielą zainteresowanym członkom wszelkich niezbędnych informacji. Jeśli więc marzysz o wielkiej przygodzie i dysponujesz pewnym zasobem gotówki, to możesz śmiało zacząć przygotowania do startu.