Moda na samochody sportowo-użytkowe, czyli potocznie mówiąc SUV-y, przywędrowała do Polski zza Oceanu. SUV to interesujący kompromis pomiędzy gabarytami i możliwościami auta terenowego a komfortem i elegancją auta codziennego. SUV-y z racji na znaczne gabaryty, silniki Diesla i obowiązującą modę są coraz częściej kupowane przez Polaków. Wybór atrakcyjnego SUV-a najmocniej ogranicza cena, która dla wielu kupujących może się okazać zaporowa, zwłaszcza gdy tyczy się to samochodów nowych, prosto z salonu. Dynamiczne wejście na rynek tego segmentu sprawiło jednak, że kwestia tego, jakiego SUVA kupić okazała się o wiele prostsza do rozwikłania.
Na czym się skupić przy kupnie SUV-a?
Królestwem SUV-ów są naturalnie Stany Zjednoczone. Wielu miłośników tego segmentu zaczęło się mocno interesować nad sprowadzaniem tego rodzaju aut z USA. Swoistym ograniczeniem dla takich działań są koszty związane ze sprowadzeniem auta. Do najmocniej wpływających na aspekt finansowy tej decyzji pozostają kwestie akcyzy. Większość SUV-ów w USA poszczycić się może jednostkami napędowymi przekraczającymi objętość 2000cm3, co wiąże się w Polsce z koniecznością zapłacenia aż (sic!) 18,6% akcyzy.
W SUV-ie chodzi oczywiście przede wszystkim o komfort, elegancję i zacięcie sportowe. Większość (niecała) z tej grupy została mocno „wykastrowana” pod względem zdolności terenowych. Powszechnym zjawiskiem w przypadku SUV-ów okazało się stosowanie niezależnego zawieszenia i stosunkowo niski prześwit jak na warunki terenowe. W autach tych zrezygnowano również z typowo terenowych elementów wyposażenia, jak reduktor czy blokada dyferencjału.
Wybierz SUV-a tak, aby być z niego zadowolonym!
W wielu pytaniach dotyczących tego, jakiego suva kupić, pojawiają się pytania dotyczące ekonomiki korzystania z takiego samochodu. SUV-y, szczególnie te amerykańskie są okropnie „paliwożerne”. Brak zastosowania ekonomicznych i dostosowanych do polskich cen parametrów zużycia generować będzie więcej problemów niż satysfakcji z codziennego użytkowania.
Korzystnie w przypadku decyzji zakupowych wypadają jednostki o europejskich parametrach, dostosowane do wymogów zużycia paliwa oraz emisji spalin. Na najpopularniejszego, europejskiego SUV-a można wybrać bez wątpienia Nissana Qashqai. Japoński samochód wyposażony został w jednostkę napędową od Renault. Było to połączenie doskonałe: japońska technika i jakość wykonania w połączeniu z oszczędną i dynamiczną jednostką 1.6 francuskiej produkcji dawało auto doskonałe w każdym calu. Formę europejskiego rynku pojazdów sportowo-użytkowych najsilniej zdeterminował ten japoński samochód.
Na co zwracać uwagę przy zakupie?
Rozwiązując problem dotyczący tego, jakiego suva kupić, warto mieć na uwadze kilka istotnych elementów. Jeśli chcemy dużego auta na co dzień w dobrej cenie, to korzystnie jest szukać jednostki wdrożonej na rynki europejskiej i gwarantującą serwis i części w atrakcyjnych cenach. Odrzućmy raczej kuszące, ale nieekonomiczne dążenia do sprowadzania SUV-a zza oceanu!