Rzeczoznawcy z firmy LUK – największego producenta kół dwumasowych, informują, że są one elementem już ponad 75 % aut osobowych produkowanych na rynek europejski. Właściciele samochodów nierzadko nie zdają sobie sprawy, że w ich samochodzie w ogóle taki element się znajduje. Zazwyczaj są bogatsi o tę wiedzę w momencie, kiedy „dwumas” ulegnie zużyciu. Bogatsi o wiedzę, ale ze znacznie uszczuplonym portfelem… Bowiem wymiana koła dwumasowego to kosztowna usługa.

1. Czym jest właściwie koło dwumasowe i gdzie się znajduje?

Istnieje niewielka różnica pomiędzy kołem dwumasowym a zwykłym kołem zamachowym. Koło dwumasowe charakteryzuje się bowiem złożoną konstrukcją. Dwie masy – pierwotna i wtórna to elementy składowe wspomnianego koła. Pierwsza z nich przymocowana jest do wału korbowego, a dodatkowo wyposażona jest w zębaty wieniec, który natomiast działa w parze z rozrusznikiem. Kolejna – masa wtórna, trzyma się za sprawą łożysk osiowych oraz promieniowych i znajduje się w masie pierwotnej. Tłumik drgań skrętnych to element zespalający obie masy i znajdujący się dokładnie między masami.

2. Praca i występowanie

Koło dwumasowe eliminuje niemalże każdą wibrację spowodowaną pracą jednostki napędowej. A dzieje się to za sprawą wykorzystania produktywnych sprężyn i talerzy. Koło dwumasowe znajdziemy praktycznie we wszystkich nowszych silnikach o zapłonie samoczynnym, innymi słowy silnikach wysokoprężnych bądź po prostu dieslach. Coraz częściej spotykamy się z nimi także w silnikach benzynowych.

3. Za co odpowiada koło dwumasowe?

Koło dwumasowe winno kojarzyć się przede wszystkim ze zwiększoną wygodą podczas jazdy samochodem. Pełni bowiem funkcje elementu harmonizującego pracę silnika i maksymalnie redukuje skutki uboczne, na które naraża szybki wzrost momentu obrotowego jednostki. Konkretniej rzecz ujmując, koło dwumasowe eliminuje wszelkie wstrząsy, które  wytwarzane są w układzie napędowym podczas pracy silnika na niskich obrotach. Ponadto chroni przed nieprzyjemnym szarpaniem podczas redukcji biegu. Kolejnym atutem koła dwumasowego jest maksymalizacja żywotności skrzyni biegów oraz jej podzespołów, np. synchronizatora.

4. Koło dwumasowe dba o komfort podróży autem. Jak my możemy zadbać o nie?

Jeśli dbamy o swój samochód i jego poszczególne części powinniśmy również mieć na uwadze troskę o koło dwumasowe. Oto kilka wskazówek do posiadania „zdrowego” koła dwumasowego:

– możliwie jak najbardziej płynne ruszanie, bez zrywów i szarpnięć,

– praca sprzęgłem – powinna być spokojna, a więc wolna od szybkiego puszczania i bez ryzyka przypalenia tarczy,

– niedopuszczanie do sytuacji, w której ustaje praca silnika z powodu niewystarczającej ilości gazu,

– unikanie szybkiej zmiany biegów,

– stronienie od maksymalnego dodawania gazu, podczas niskich obrotów silnika,

– wystrzeganie się schodzenia poniżej 1500 obr./min (eliminacja największych drgań jednostki),

– regularna kontrola sprawności koła dwumasowego.

5. Diagnoza i koszt usterki koła dwumasowego

Wymiana zużytego koła dwumasowego to niestety spory wydatek. Jest to koszt mieszczący się w przedziale cenowym 1500 do ponad 5000 zł za same części. Do ceny wymiany należy naturalnie doliczyć koszty robocizny. Mechanicy wysoko cenią się w tej kwestii, zaliczając tego rodzaju usterki do złożonych i czasochłonnych. Pierwsze objawy zużycia koła nie są łatwe do samodzielnego zdiagnozowania, ponieważ dla każdego modelu oraz silnika są inne. Niepokojące dźwięki pochodzące z silnika powinny być pierwszym sygnałem dla nas. Mowa tu o charakterystycznym klekotaniu na biegu neutralnym oraz kołataniu przy impulsywnych ruchach pedałem gazu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ