Działaniem podejmowanym przez wielu handlarzy jest sprowadzanie powypadkowych, uszkodzonych samochodów zza zachodniej granicy, przeprowadzenie prac konserwacyjno-naprawczych w kraju i wystawienie go na sprzedaż, najczęściej jako egzemplarza bezwypadkowego. Jest to kuriozum, z którego sobie wiele osób zdaje sprawę i stara się szerokim łukiem omijać wszelkich komisowych „handlarzy złomu”. Co, jednak gdy zdecydujemy się na samodzielne sprowadzenie uszkodzonego auta, naprawienie go i korzystanie z niego?
Korzyści ze sprowadzenia pojazdu uszkodzonego
Uszkodzone samochody mają jeden, niepodważalny atut: są znacznie tańsze, również w kontekście opłat celnych, co pozwala znacząco ograniczyć koszty proceduralne. Wiele prac serwisowych można w przypadku popularnych modelów wykonać na bardzo dobrych warunkach finansowych. Patrząc na koszty zakupów aut uszkodzonych, warto mieć na uwadze, iż istotnie możliwe jest zmniejszenie kosztów celnych w przypadku pojazdów, których pojemność silnika przekracza 2000cm3. Jest to więc istotna korzyść dla wszystkich pragnących posiąść nieco mocniejszy samochód dla swoich własnych potrzeb.
Jak rozpocząć procedurę załatwiania wszystkiego?
Sama procedura jest podobna jak przy sprowadzeniu każdego innego pojazdu zza granicy. Auta zezłomowanego nie sprowadzimy i nie zarejestrujemy legalnie. W przypadku auta zarejestrowanego wystarczy wyrejestrować pojazd w urzędzie i przewieźć go na lawecie do kraju. Na miejscu potrzebne będzie tłumaczenie wszelkich dokumentów sprzedaży oraz opłacenie akcyzy. W tym celu należy udać się do rzeczoznawcy, na bazie jego opinii zostanie oszacowana wartość celna pojazdu, a więc i koszt koniecznej do opłacenia akcyzy. Następnie należy przeprowadzić potrzebne prace serwisowe pojazdu, które umożliwią doprowadzenie go do dopuszczalnego stanu używalności na terenie Polski i dadzą podstawę do pozytywnego przejścia badania technicznego. Będzie ono niezbędne dla celów rejestracji, ubezpieczenia oraz regularnego użytkowania pojazdu w ruchu drogowym. W przypadku badania technicznego pojazdów uszkodzonych koszt będzie odpowiednio wyższy. Po przejściu badania technicznego należy złożyć wszelkie oryginały dokumentów i ich tłumaczenia, tablice rejestracyjne, kartę pojazdu i zaświadczenia z urzędu celnego i urzędu skarbowego do odpowiedniego wydziału komunikacji. Po opłaceniu rejestracji, tablic i naklejek uzyskamy dowód rejestracyjny tymczasowy, a po 30 dniach – stały dokument.
Czy to się opłaca?
Jest to pytanie zadawane przez wiele osób zastanawiających się nad sprowadzeniem uszkodzonych samochodów z zagranicy. Uszkodzone samochody w przypadku niewielkich defektów, niedrogich i łatwo dostępnych części można sprowadzić do kraju bez większych problemów. Jeśli koszty naprawy będą satysfakcjonujące, to na pewno uda się wyjść na plus w stosunku do zakupu podobnego auta w kraju.
Kwestie bezpieczeństwa
Uszkodzony i następnie naprawiony pojazd może być bezpiecznie użytkowany na terenie kraju. Należy mieć na uwadze dokładną ocenę stanu technicznego przed zakupem i naprawą. Jeśli uszkodzenia dotyczą elementów nadwozia, układu kierowniczego to na delikatnych naprawach się nie obędzie. Szczególnie problematyczne bywa zaburzenie architektoniki nadwozia. Może to całkowicie wyeliminować samochód z napraw i bezpiecznego użytkowania!