Mierniki lakieru to narzędzia służące do wykrywania wypadkowej przeszłości aut. Pomiar grubości lakieru umożliwia wstępne określenie, czy samochód ulegał jakimś wypadkom i był malowany powtórnie. Aby określić to prawidłowo, urządzenia do pomiaru powłoki lakierniczej należy odpowiednio używać. Przed wykonaniem pomiarów, samochód należy umyć, ponieważ dodatkowa warstwa kurzu może zafałszować wyniki.
Odpowiednie przygotowanie
Mierniki lakieru przed pierwszym użyciem należy skalibrować zgodnie z załączoną instrukcją. Jest to niezbędne działanie umożliwiające prawidłowe działanie urządzenia. Warto także wykonać kilka próbnych pomiarów na swoim prywatnym samochodzie, aby oswoić się z urządzeniem i przetestować je w praktyce. Podczas oględzin samochodu należy wykonać kilkadziesiąt pomiarów, dlatego dobrze jest przygotować niezbędne do tego akcesoria lub zapisywać na specjalnej aplikacji w telefonie. W czasie używania mierników lakieru należy stosować kilka zasad. Sondę urządzenia trzeba przykładać do samochodu równo i jednocześnie lekko ją dociskając. Nieodpowiednio i nierówno przyłożona sonda może zafałszować wynik nawet o kilkaset mikronów. Mierniki lakieru zaopatrzone w sondę i kulkę umożliwiają mierzenie powłoki lakierniczej nawet na nierównych powierzchniach.
Mierniki lakieru – dokonywanie pomiarów grubości lakieru
Pomiary dokonywane miernikami lakieru należy zacząć od dachu auta, ponieważ ta część karoserii najczęściej ulega uszkodzeniom. Urządzenie przykładamy w kilkunastu miejscach, zarówno na środku, jak i na krawędziach dachu. Powłokę trzeba również zmierzyć na słupkach i progach, te elementy samochodu jest dużo trudniej wymienić niż drzwi czy maskę auta po kolizji drogowej. Pomiarów należy dokonywać od wewnętrznej i zewnętrznej strony, jeśli pomiary wykryją uszkodzenia słupków i dachu to jest to dowód na przebycie przez samochód poważnego wypadku i może być powodem odrzucenia samochodu.
Rodzaje mierników lakieru
Profesjonalne mierniki lakieru powinny mieć sondę na przewodzie, a także sprężystą głowicę zakończoną kulką co umożliwia mierzenie części owalnych i wypukłych. Innych mierników lakieru używa się do nadwozia wykonanego z aluminium, ponieważ sonda do stali nie widzi aluminium. Są to specjalne mierniki wskazujące na wyświetlaczu rodzaj podłoża. Najbardziej nowoczesne i jednocześnie najdroższe są mierniki lakieru służące do pracy przy częściach plastikowych. Działają na podobnej zasadzie jak urządzenia do USG, ich stosowanie wymaga również używania żelu przewodzącego.