Zakup samochodu w konfiguracji nadwozia VAN jest często motywowany względami praktycznymi, rodzinnymi oraz zawodowymi. Warto wiedzieć, jakie są niedrogie i jednocześnie najlepsze Vany. O ile słowo „fajny”, może opisywać jeden z najbardziej topornych i bezpłciowych segmentów samochodowego nadwozia. Samochody w konstrukcji VAN miały za zadanie pozostawać niezawodnymi, wielozadaniowymi samochodami. Tego rodzaju konstrukcję nadwozia można było zarówno zaimplementować dla celu przewozu osób, jak i transportowania ładunków. Popularnością cieszy się również zabudowa tego nadwozia w konfiguracji pojazdów specjalnych: szczególnie często widać to w samochodach należących do telewizji, policji i służby zdrowia. W tym miejscu postaramy się pokazać interesujące propozycje VAN-ów, pokazać słabe i mocne strony tego podtypu konstrukcji nadwozia.

Cechy typowe VAN-ów

Najlepsze vany, to takie gwarantujące przede wszystkim dużą pojemność oraz wygodę podróżowania. Na ogół ilość dostępnych miejsc siedzących w pojeździe wpływa znacząco na zdolności załadunkowe pojazdu, co mocno ogranicza jego zastosowanie do wakacyjnych wyjazdów, a nawet większych, rodzinnych zakupów. Dużym problemem tego segmentu pozostaje również utrzymanie komfortu osób podróżujących. W tym celu opracowywano różne modele alokacji siedzeń, konstrukcji pojedynczych foteli, czy całych kanap samochodowych.

Rzeczą, która sprawia, że nawet najlepsze vany uważane są za „tatusiowe” samochody, jest bez wątpienia konstrukcja i stylistyka nadwozia. Ze względu na konstrukcję całej, pojedynczej bryły nie jest możliwe ograniczenie pewnych niedogodności związanych ze specyficzną pracą nadwozia i szybszym zużywaniem się pewnych elementów. Wartość sportowa tych samochodów jest praktycznie żadna i trzeba trafić na naprawdę interesujący model, aby pomimo swojej specyfiki gwarantował dreszczyk emocji w trakcie jazdy.

Używane i szerokodostępne VAN-y

Produkcje amerykańskie uważa się za modelowe w tym segmencie nadwozia. Trzeba jednak dostrzec, że Japończycy oraz producenci z Europy znacząco nadrobili zaległości. Popularne jednostki z grupy EURO-VAN’ów należą do typowych przedstawicieli europejskiej motoryzacji, szczególnie gdy spojrzymy na produkcje francuskie albo włoskie.

Citroen, Fiat, Peugeot i Renault poprzez silny nacisk na segment VAN-ów uzyskały miano nudnych samochodów. Większość europejskich jednostek jest całkiem interesująca, ale musi się borykać z wieloma problemami technicznymi. Nawet najlepsze vany ze Starego Kontynentu są nad wyraz powtarzalne w występowaniu awarii zawieszenia i układu napędowego, w którym stosowano z reguły wysoko pojemnościowe jednostki wolnossące. Wiele z tych problemów zostało wyeliminowanych. Diesel wydawałby się idealnym rozwiązaniem ze względu na ekonomię, moc i moment obrotowy. Wdrożenie turbosprężarek do silników Diesla i zastosowanie filtra cząstek stałych poprawia częściowo dynamikę tych samochodów, ale przy codziennym stosowaniu może generować znacznie więcej problemów, niż dawałoby korzyści!

VAN to fajna opcja nadwozia. Można ją zastosować dla różnych celów. Z pewnymi bolączkami tego segmentu należy się jednak pogodzić.

http://www.motoznawca.pl/

[Głosów:3    Średnia:3.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ