W polskich warunkach jazda samochodem zimą bez ogrzewania może być trudna do zniesienia. Nagrzewnica, chłodnica, termostat – co może popsuć się w układzie ogrzewania samochodowego? Możliwych winnych jest wielu, co nieco utrudnia diagnozę i wymianę uszkodzonego elementu.

Aby zrozumieć, jak działa samochodowy system ogrzewania, trzeba zacząć od…chłodzenia. To jeden z najważniejszych systemów w aucie, bez którego silnik szybko zagrzałby się, co skutkowałoby awarią czy nawet pożarem. W większości nowoczesnych aut chłodzenie następuje poprzez system rurek, którymi do silnika wędruje chłodna ciecz. Tam szybko się nagrzewa, i to właśnie taką gorącą cieczą ogrzewa się wnętrze auta.

Jak działa nagrzewnica?

Ponieważ nagrzewnica jest elementem, do którego stosunkowo trudno się dostać, co wpływa na koszty i czas trwania naprawy, to na początek warto zobaczyć, czy problem nie pojawił się w innym miejscu systemu. Warto najpierw sprawdzić po zatrzymaniu auta, czy rurki, które doprowadzają i odprowadzają płyn z nagrzewnicy, są ciepłe. Tak być powinno, bo ciepły płyn ma dotrzeć do nagrzewnicy, a dalej do pozostałych części układu, by w samochodzie było ciepło. Jeśli rurka doprowadzająca płyn do nagrzewnicy jest zimna, oznacza to, że awaria nastąpiła gdzieś w hydraulice i przewodach układu chłodniczego. Te można skontrolować i wymienić podczas zimowego przeglądu auta, co nie jest dużym wydatkiem. W starszych autach warto o tym pamiętać, bo z czasem przewody mogą się zużywać.

Jeśli nie nagrzewnica, to co?

Jeśli mamy pewność, że w nowym aucie elementy układu chłodzenia nie mogą być jeszcze popsute, warto sprawdzić, czy nie chodzi o problem z termostatem. Objawami usterki może być stale niska temperatura silnika, której towarzyszy wysokie spalanie i zimno w kabinie. Termostat może się zatkać, więc warto co jakiś czas podnieść maskę i sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Termostat można wyjąć i sprawdzić w gorącej wodzie, czy jest szczelny, a także wymienić samodzielnie lub w warsztacie. To zwykle koszt kilkudziesięciu złotych.

Różnego rodzaju nagrzewnice

Jeśli te elementy są sprawne, a dodatkowo nie ma problemów z działaniem przycisków, to problem prawdopodobnie dotyczy samej nagrzewnicy. Przeciekającą można wymienić zdając się na mechanika lub na własne zdolności, choć pochłania to nieco więcej czasu, niż wymiana prostszych elementów.

Jeśli awaria systemu ogrzewania auta dopadnie w trasie i nie ma możliwości szybkiej naprawy problemu, pozostaje dobranie nagrzewnicy zewnętrznej do stosowania na postoju. Nagrzewnice różnego typu można znaleźć w Castoramie, a posiadanie takiego sprzętu w bagażniku może znacznie ułatwić życie podczas zimowych wypraw. Istnieją większe rodzaje działające na prąd, olej czy gaz, które mogą posłużyć również na campingu czy w domu. Możesz też kupić kompaktowe modele do samochodu, montowane bezpośrednio w gniazdku zapalniczki – farelki samochodowe, termowentylatory i mini nagrzewnice samochodowe. Umożliwiają one nie tylko ogrzanie się w środku, ale mogą też być pomocne w usunięciu szronu z szyb, co zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ