Jeszcze do niedawna E30 kojarzone było przez wiele osób z konkretną grupą osób, jednak od kiedy ceny modelu E36 spadły, takie postrzeganie „trójki” drugiej generacji straciło rację bytu. Dziś te samochody zyskują na wartości i cieszą się zainteresowaniem miłośników klasyki, a pasjonaci doprowadzają do idealnego stanu nawet mocno zniszczone egzemplarze.
Druga generacja
BMW E30 zaprezentowano oficjalnie w roku 1982 r. w wersji z dwudrzwiowym nadwoziem typu sedan. Rok później miała miejsce premiera wersji czterodrzwiowej, zaś w 1986 roku pojawił się model Cabrio i sportowa wersja M. Od roku 1987 dostępne było również pięciodrzwiowe kombi. Miłośnicy drugiej generacji serii 3 mieli więc duży wybór jeśli chodzi o różnorodność nadwozi, co w stosunku do poprzednika było największą różnicą. Co jeszcze zmieniono? BMW E30 zyskało nieco obszerniejsze wnętrze, a obniżenie jego masy o 30 kg przełożyło się na większą prędkość, jaką mogła osiągnąć trójka drugiej generacji. Wraz z upływem lat pojawiały się kolejne zmiany – silnik diesla, napęd 4×4, rozmiar ogumienia, czy nowe obicia tapicerskie. W ofercie znajdowały się motory o pojemności od 1,6 do 3,2 l i mocy 75-238 KM.
Zanim kupisz
Od zakończenia produkcji modelu E30 minęło już ponad 20 lat, dlatego coraz częściej jest on uznawany za klasyka i stanowi przedmiot zainteresowania wśród nieco innych niż wcześniej nabywców. Druga generacja 3 serii niekoniecznie będzie więc służyć jako auto do jazdy codziennej, ale raczej stanie się samochodem konesera. Oczywiście największym zainteresowaniem od zawsze cieszy się limitowana wersja M3, ale godne uwagi są również zadbane egzemplarze wersji cabrio, a wraz z upływem czasu na wartości zyskają sedany. Kupując taki samochód nabywca może mieć pewność, że nie straci na transakcji, oczywiście o ile będzie dbał o auto. Wiele też zależy od tego ile pracy wymagać będzie wybrany egzemplarz. Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwania E30? Sprawdźmy czy auto ma wszystkie listewki, chromy itp. elementy, ponieważ trudno będzie je dostać w dobrej cenie. Warto też zweryfikować stan silnika oraz dyferencjału, bo naprawa tego ostatniego może być kosztowna.
Jak dbać o E30?
Jednym z najpoważniejszych problemów właścicieli BMW E30 jest hałas dyferencjału. Jego wymiana to przedsięwzięcie kosztowne, dlatego najprościej kupić egzemplarz, gdzie działa on bez zarzutu. Na jego żywotność wpływają niski stan oleju lub rzadka jego wymiana, a także zużycie gumowej poduszki, która go podtrzymuje. Oprócz tego należy dbać o regularną wymianę paska rozrządu i pilnować paska klinowego, ponieważ może się on przecierać. Szybko zużywają się też przeguby wału napędowego. Serwisy warto przeprowadzać u doświadczonych mechaników, którzy dobrze znają te auta i będą potrafili szybko znaleźć źródło problemów. Ostrożnie należy podchodzić do oryginalnych części używanych – w końcu mają one ponad 20 lat, dlatego nie zawsze nadawać się będą do ponownego wykorzystania. Najbezpieczniej jest skorzystać z autoryzowanego Sklepu BMW.