Content marketing

Content marketing oferuje wiele korzyści dla małej firmy. Według badań HubSpot, firma posiadająca aktywny blog otrzymuje średnio 67% więcej leadów i jest 13 razy bardziej narażona na pozytywny zwrot z inwestycji niż firma, która go nie posiada. 70% konsumentów odkrywa firmę nawet dzięki jej treściom, a nie reklamie.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zainicjować udaną strategię content marketingową.

Czym jest content marketing?

Content marketing to strategia marketingowa, która koncentruje się na tworzeniu i udostępnianiu wysokiej jakości treści w celu przyciągnięcia i utrzymania wykwalifikowanej publiczności.

Dzięki content marketingowi Twoja marka staje się medium z własną publicznością. Celem jest generowanie ruchu na Twojej stronie, konwersja odwiedzających na leady, a następnie na klientów. Na tym polega zasada inbound marketingu.

Zacznij od zidentyfikowania swoich odbiorców

Zasadą content marketingu jest zaspokajanie potrzeb konkretnej grupy odbiorców. Należy więc zacząć od zidentyfikowania odbiorców, czyli stworzenia typowego profilu potencjalnego klienta poprzez zebranie jak największej ilości informacji na temat jego zachowań zakupowych.

Możesz skorzystać z sieci społecznościowych, aby pomóc Ci ustalić typowy profil Twojej persony kupującej, taki jak jej tożsamość, praca, sytuacja rodzinna, ale także jej zainteresowania. W trakcie badań będziesz musiał również określić, jakiego rodzaju treścią dzielą się Twoi odbiorcy – źródło, długość, format oraz na jakich stronach spędzają najwięcej czasu – sieci społecznościowe, fora, blogi. Najważniejsze jest także za pomocą jakich środków masz największe szanse na dotarcie do nich – reklama, wyszukiwanie, organiczne media społecznościowe.

Dzięki temu możesz zdefiniować strategię content marketingową, która będzie najlepiej dostosowana do Twoich celów. Treść, którą stworzysz, musi być napisana tak, jakby była przeznaczona dla typowej buyer persona. Powinien on odnosić się do problemów, które mają Twoi potencjalni klienci. Im bardziej segmentujesz swoją publiczność, im bardziej doprecyzowujesz swoje typowe profile, tym lepsze wyniki osiągnie Twoja treść.

Zdefiniuj swoje cele

Podczas planowania treści musisz zdefiniować swoje cele, aby wiedzieć, jakie treści tworzyć dla jakiego celu. Każdy cel musi być SMART, co oznacza: Specyficzny, Mierzalny, Adekwatny, Realistyczny i Terminowy.

Na przykład, czy chcesz zwiększyć świadomość marki? Wygenerować ruch na Twojej stronie? Zwiększyć liczbę subskrypcji? Generowanie leadów?

Innymi słowy, aby zdefiniować strategię content marketingową, potrzebujesz jasnego i precyzyjnego celu. Aby ją zmierzyć, można użyć narzędzi do śledzenia jej postępów. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie, równie dobrze możesz poznać obecny ruch. Zdziwiłbyś się, gdybyś wiedział, że wielu menedżerów nie zna liczby odwiedzających ich stronę internetową. Po określeniu swojego celu zdefiniuj wszystkie kroki potrzebne do jego osiągnięcia, w określonym czasie.

Określenie najbardziej odpowiednich rodzajów treści

Po zdefiniowaniu odbiorców i celów określ rodzaje treści, które są odpowiednie dla każdego etapu podróży klienta. Aby przyciągnąć ruch na Twoją stronę, jej treść musi być przejrzysta i łatwa do znalezienia. Będziesz chciał pisać posty na blogu, które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, prowadzić blogi gościnne lub korzystać z mediów społecznościowych, aby publikować posty informacyjne, filmy lub ilustracje.

Aby zamienić odwiedzających w potencjalnych klientów, będziesz tworzyć konkretne treści, które zaoferujesz im w zamian za ich dane kontaktowe. Musisz zilustrować korzyści płynące z produktu lub usługi, jednocześnie włączając wezwanie do działania, zachęcając potencjalnych klientów do podjęcia działań w celu pobrania białej księgi lub filmu objaśniającego.

Wreszcie, aby stopniowo zachęcić letnie leady do stania się ciepłymi, zainicjujesz strategię pielęgnowania leadów i zaproponujesz bardziej angażujące oferty, takie jak oferty próbne, demonstracje, przypadki biznesowe itp.

Oceń swój budżet

Skuteczna strategia content marketingowa wymaga, oprócz rygorystycznego planowania, zasobów finansowych i ludzkich, a także zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych. Jednak bardzo niewiele małych i średnich przedsiębiorstw jest w stanie zapewnić takie zasoby. Zwłaszcza że korzyści z content marketingu są często widoczne po wielu miesiącach stałych i długotrwałych starań. Często konieczne jest zwrócenie się do wyspecjalizowanej agencji w celu stworzenia strategii content marketingowej.

Wybierz swoje sieci społecznościowe

Jako marka medialna, musisz być obecny na portalach społecznościowych. Są to obecnie niezbędne media w BtoB. Musisz zidentyfikować te, w których są Twoje grupy docelowe, aby wzmocnić swoją obecność i widoczność marki.

Każdy serwis społecznościowy pozwala na budowanie dwustronnych relacji z klientami. Jednak pamiętaj, że każdy ma swoją własną użyteczność. Jeśli chcesz publikować treści wizualne i angażować społeczność, być może bardziej zainteresuje Cię Facebook, Instagram lub nawet YouTube. Twitter pomoże Ci dzielić się nowościami, rozwiązywać problemy klientów, a nawet zwiększyć widoczność marki dzięki hasztagom. LinkedIn pozwoli Ci rozszerzyć swoją sieć kontaktów i zwiększyć widoczność Twojej marki wśród profesjonalistów.

Promuj swoje treści

Tworzenie treści nie wystarczy, aby napędzić ruch i konwersje na Twojej stronie. W strategii content marketingowej należy również ją promować. Dzięki temu dotrzesz do szerszego grona odbiorców. Jak to zrobić?

  • udostępniaj swoje treści na portalach społecznościowych;
  • przygotuj reklamę na Facebooku, aby zwiększyć liczbę wyświetleń;
  • wyślij linki do swoich treści do influencerów i poproś ich o udostępnienie ich, jeśli uznają je za interesujące;
  • gościnne blogowanie na stronach o dużym natężeniu ruchu, które są odwiedzane przez Twoje idealne persony;
  • przeprowadzanie wywiadów z influencerami w Twojej branży;
  • nawiąż współpracę z innymi firmami lub influencerami, aby oni mówili o Tobie.

Mierz swoje działania

Aby wiedzieć, czy Twoja inwestycja się opłaca, musisz mierzyć swoje działania za pomocą metryk. Te narzędzia analityczne są naprawdę cenną pomocą. Oto kilka wskaźników, których możesz wykorzystać:

  • liczba wyświetleń Twoich filmów na YouTube, Facebooku lub LinkedIn;
  • liczba lajków na Instagramie oraz innych portalach.
  • liczba udostępnień Twoich treści na portalach społecznościowych;
  • liczba odwiedzających Twoją stronę;
  • liczba dokonanych konwersji (dzięki marketing automation)
  • liczba wyświetleń Twoich artykułów.

Content marketing może przynieść Ci nowych klientów i zwiększyć Twoje dochody, pod warunkiem, że poświęcisz na to czas. Pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić się do specjalistów, którzy Ci pomogą.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ