Wiele osób myśli dzisiaj o założeniu swojej firmy. Wydaje się to bowiem być bardzo sensownym rozwiązaniem – sami jesteśmy sobie szefami, sami decydujemy, jak wygląda nasza praca. Jednak często niepokoimy się o aspekt finansowy własnej działalności gospodarczej. Warto zatem dokładnie dowiedzieć się, ile kosztuje prowadzenie działalności gospodarczej?
Rejestracja firmy
Na początek przejdźmy do rejestracji firmy. Najlepiej proces ten omówić na przykładzie jednoosobowej firmy, gdyż to najczęściej wybierana forma własnej działalności gospodarczej. A zatem, aby zarejestrować firmę, na szczęście nie potrzeba dużych nakładów finansowych. Wystarczy bowiem wypełnić stosowny druk w Urzędzie Gminy oraz zgłosić się do ZUS. Czasami bywa konieczny także PUP i sanepid. To, co może kosztować nas więcej to konieczność uzyskania stosownych koncesji i pozwoleń, które są wymagane w niektórych typach działalności. Trzeba także jeszcze pomyśleć o pieczątce firmowej oraz o założeniu konta bankowego dla firmy.
Działalność gospodarcza – opłaty na początek
Niestety poważny wydatek stanowią zazwyczaj opłaty na początek prowadzenia działalności gospodarczej. Jak one wyglądają? Przede wszystkim dość często konieczne jest posiadanie gabinetu czy biura, zaś mało osób posiada możliwość wydzielenia takiego pomieszczenia w domu. Trzeba zatem pomyśleć o wynajmie odpowiedniej powierzchni i czasem też od razu o dostosowaniu jej. Następnie często trzeba także pomyśleć o zakupie sprzętu, jeśli nawet nie na początek, to w trakcie rozwoju firmy. Oczywiście nie można także zapominać o kosztach reklamy i założenia strony internetowej. Szczególnie to drugie nie jest tak proste, jak nam się wydaje, bowiem aby strona miała sens trzeba ją pozycjonować, co kosztuje!
Kiedy będą zyski?
Warto także podkreślić, że mało która firma od początku swojego istnienia przynosi konkretny dochód. Zazwyczaj mija kilka miesięcy, zanim zaczniemy czerpać korzyści z prowadzenia własnej firmy. Trzeba zatem koniecznie to przewidzieć i mieć zarezerwowane fundusze na początek.
Działalność gospodarcza – opłaty związane z prowadzeniem firmy
A co dalej? Następnie trzeba pomyśleć o tym, ile będzie nas kosztowało prowadzenie firmy. A zatem na pewno trzeba pomyśleć o dobrym biurze księgowości. Możemy oczywiście sami prowadzić rachunkowość, jednak jest to trudne i czasochłonne. Dalej trzeba doliczyć do kosztów ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne. Należy także pamiętać od podatku od dochodu. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze inne koszty jak wynajmu pomieszczenia, zakupu nowych sprzętów itd. Ponadto ciągle, każdego miesiąca, trzeba przeznaczać pewne fundusze na reklamę oraz stronę internetową.
Spłata kredytu/pożyczki
Układając kosztorys przed rozpoczęciem działalności gospodarczej weźmy pod uwagę, że nie zawsze uda nam się zebrać dostateczną sumę pieniędzy albo dostać dofinansowanie, wobec czego będziemy musieli wziąć kredyt albo pożyczkę. Należy zatem pomyśleć, ile będzie wynosiła miesięczna rata.