Opony samochodowe mają niezwykle długą i interesującą historię. Jak od wynalezienia koła ludzkość dotarła do nowoczesnych technologii stosowanych w dzisiejszych pojazdach?
Jak to wszystko się zaczęło?
Opony samochodowe to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdego auta. Ich wpływ na komfort prowadzenia pojazdu, a przede wszystkim bezpieczeństwo poruszania się po drodze, jest doskonale i powszechnie znany. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że historia opony samochodowej liczy sobie prawie 200 lat, a kluczowe zdarzenie na drodze do jej powstania datuje się na około 3500 rok p.n.e.
Chodzi tu oczywiście o wynalezienie koła w Mezopotamii. Najprawdopodobniej motorem napędowym do tego odkrycia w tamtym okresie były duże siły tarcia między płozami a podłożem, które znacząco utrudniały transport i przemieszczanie się. Kolejny raz, zatem, okazało się, że potrzeba to matka wynalazku.
Około tysiąc lat później doszło do kolejnego wielkiego kroku w historii ludzkości. Wtedy to właśnie w Egipcie powstało coś na kształt pierwszej opony. Na drewniane koło naciągano skórę, co miało dwie podstawowe zalety. Zwiększała się trakcja jadącego wozu, przez co zmniejszało się ryzyko poślizgu, a do tego poprawie uległ komfort podróży. Co ciekawe, te właściwości nie zmieniły się aż do dnia dzisiejszego, a wspomniane udogodnienia należą do podstawowych zadań stawianych przed oponami w XXI wieku.
Technologiczny rozwój produkcji opon
W kolejnych tysiącleciach próżno szukać kamieni milowych opisanych wcześniej. Bardzo istotne wydarzenie miało jednak miejsce w połowie XIX wieku. Otóż to właśnie wtedy, a dokładnie 10 grudnia 1845 roku, opatentowano pierwszą oponę pneumatyczną. Dokonał tego Robert William Thompson, a rewolucja polegała na użyciu zwulkanizowanej gumy, którą wypełniono powietrzem. Wystarczyło wypełnić skórzane pasy dętkami, co stało się punktem wyjścia do dalszego rozwoju produkcji opon. Innowacyjne podejście Thompsona pozwoliło na skuteczniejsze tłumienie drgań oraz kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu jednej z dętek.
Niestety pomysł został zapomniany i dopiero pod koniec XIX wieku ponownie sięgnięto po tę technologię. Wiele rozwiązań powstawało równolegle, jak choćby pomysł wykorzystania mleczka kauczukowego. Nie można także zapomnieć o pierwszej wulkanizacji opony, której dokonał Charles Goodyear. Jednak każdy wynalazca stawał przed wyzwaniem pokonania coraz to nowych problemów. Po powrocie do pomysłu Thompsona kłopotem stała się wymiana dętki, gdyż aby tego dokonać, należało zniszczyć oponę. Problem rozwiązał C. K. Welsh, który zaprojektował obręcz z wewnętrznym kołnierzem. Pozwalało to na szybki demontaż opon – śmiało można to uznać za pierwsze opony drutowe pozwalające na prostą wymianę uszkodzonej dętki.
Przełom XIX i XX wieku to czas prawdziwej rewolucji na rynku oponiarskim. Znakomite innowacje pojawiały się niemal nieustannie, wtedy też powstały dwa krajowe przedsiębiorstwa – Stomil i Dębica. A już w 1940 roku w Stanach Zjednoczonych opracowano pierwszą formułę do produkcji w pełni syntetycznej gumy.
Opony XXI wieku
Wraz z rozwojem technologii powstało wiele rozwiązań, które nieustannie przesuwają granice komfortu i bezpieczeństwa w czasie podróży. Opony pracują ciszej, lepiej trzymają się nawierzchni i w coraz większym stopniu niwelują drgania. Renomowane firmy oferują także ogumienie, które pozwala na kontynuowanie jazdy nawet w przypadku przebicia opony, czyli opony run flat. Jednym z najciekawszych rozwiązań technologicznych stosowanych dziś jest natomiast The Perfect Fit.
The Perfect Fit
Opony The Perfect Fit od producenta Pirelli to opony, które powstają z zastosowaniem technologii i materiałów specjalnie opracowanych przy ścisłej współpracy z producentami pojazdów. W tym wypadku proces homologacji opony przebiega równolegle z procesem tworzenia samochodu gdyż The Pefect Fit PIRELLI to idealne dopasowanie opony do każdego auta przez homologację
Warto ufać markom z wieloletnim doświadczeniem, które wciąż inwestują w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Prawidłowy dobór nowoczesnych i skutecznych opon to podstawowy krok na drodze ku poprawie trakcji w czasie jazdy, a także zwiększenie komfortu podróżowania.