Dzisiaj coraz więcej Polaków myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej, wśród których prym wiodą niewątpliwe jednoosobowe firmy. Decyzja ta podyktowana jest przede wszystkim chęcią „wyjścia na swoje”, czasem zaś po prostu koniecznością. Zanim jednak założymy firmę, warto wiedzieć, jakie są jej koszty oraz czy to się nam opłaca.

Firma jednoosobowa czy spółka?

Na początek warto ustalić, czy chcemy zakładać firmę jednoosobową czy spółkę? Tu mylna może być nieco nazwa firma jednoosobowa – nie oznacza to bowiem, że firma składa się tylko z jednej osoby, lecz to, że jest tylko jeden szef. Jest to najczęściej wybierany rodzaj firmy przede wszystkim ze względu na łatwość prowadzenia. Warto jeszcze dodać, że zawsze mamy możliwość zamiany rodzaju firmy na inny.

Koszt rejestracji

Zacznijmy zatem od rejestracji. Zakładając firmę jednoosobową praktycznie jedyne co musimy zrobić, to złożenie druku CEDG – 1. Najlepszym sposobem jest wypełnienie go online i następnie złożenie w ciągu 7 podpisu w Urzędzie Gminy. Co oczywiście najważniejsze – wszystko tu jest w pełni darmowe.

Zgłoszenie do ubezpieczenia

Następnie trzeba koniecznie pójść do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarejestrować się składając ZUS ZUA jeśli będziemy odprowadzać składki zdrowotne i ZUS albo ZUS ZZA jeśli tylko zdrowotne. To także jest darmowe.

Koncesje i licencje oraz pozwolenia

Jednakże teraz przechodzimy do punktu, który zazwyczaj wiąże się z jakimiś opłatami. Otóż są to koncesje i zezwolenia. Tutaj niestety nie da się zbytnio tego opisać, ponieważ każdy sektor przemysłowy ma je zupełnie inne. Jednak zazwyczaj wiążą się one z pewną opłatą. Warto jeszcze tutaj nadmienić, że naprawdę trzeba dokładnie sprawdzić, co jest potrzebne.

Firmowa pieczątka

Warto także wyrobić firmową pieczątkę. Teoretycznie nie zawsze jest ona wymagana, jednak na pewno posiadanie własnej pieczątki będzie dla klientów ważnym sygnałem, że firma poważnie podchodzi do wszystkiego. Koszt wykonania takiej pieczątki jest różny, lecz generalnie nie przekracza 50 zł.

Konto w banku

Oczywiście każda firma musi także założyć swoje konto w banku. To jednak, ile to kosztuje, zależy przede wszystkim od oferty na jaka się zdecydujemy i od warunków umowy.

Koszty związane z rozpoczęciem działalności

Jak zatem widać sam fakt rejestracji firmy nie jest zbyt kosztowny Jednak sprawa się komplikuje, kiedy dochodzimy do samych kosztów rozpoczęcia działalności. Mogą być one bardzo niskie – jeśli nie posiadamy własnego gabinetu czy biura, nie potrzebujemy żadnego sprzętu itd. albo wysokie. Nieraz bowiem istnieje konieczność wynajmu pomieszczenia, przystosowania go, zakupu sprzętu. Trzeba tutaj także doliczyć koszty reklamy i strony internetowej – zazwyczaj bowiem są one potrzebne, a niestety nie kosztują mało.

To jeszcze nie wszystko – pamiętajmy bowiem, że najczęściej przez pierwsze pół roku firma nie generuje żadnych dochodów. A zatem, jeśli chcemy zrezygnować z dotychczasowej pracy i całą energię poświęcać rozwojowi firmy, to należy być przygotowanym na to finansowo.

http://www.goforchange.pl/

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ