Nadwozie, wraz z podwoziem i silnikiem stanowi całość pojazdu samochodowego. Zadaniem silnika jest generowanie napędu, natomiast podwozie złożone z układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia ma za zadanie przenosić napęd na koła. Nadwozie jest niczym innym, jak rusztowaniem dla całego pojazdu. Tym rusztowaniem, de facto pozostaje jego struktura nośna oraz karoseria, czyli powłoka zewnętrzna. Pokrywa ona przedział pasażerski samochodu oraz powierzchnię zewnętrzną. Głównym zadaniem samej karoserii pozostaje nadanie odpowiednich walorów estetycznych całego pojazdu. Struktura nośna nadwozia może być ramowa albo samonośna. Spotyka się także czasami struktury hybrydowe nadwozia.
Typy nadwozia samochodów osobowych
Nadwozie samochodu implikuje w sposób istotny wygląd, zastosowanie oraz charakter pojazdu, z jakim mamy do czynienia.
Nadwozie samochodu osobowego może być złożone z jednego, jednolitego elementu konstrukcyjnego lub dwóch i trzech stanowiących całość. Pod kątem tych elementów wyróżniamy odpowiednio nadwozia jedno, dwu oraz trójbryłowe.
Do najbardziej popularnych konstrukcji nadwozia w samochodach osobowych zaliczyć możemy:
– Hatchback,
– Kombii,
– SUV,
– Sedan,
– Coupé,
– Limuzyna,
– Van/minivan
– Pick-up
– Liftback,
– Roadster.
Istnieją również specyficzne nadwozia dla samochodów specjalnych. Idealnym przykładem mogą się okazać pojazdy wojskowe: wozy opancerzone, samobieżne radiostacje oraz samochody policyjne, karetki, czy niektóre wozy straży pożarnej.
Konserwacja nadwozia
Istotnym problemem, z którym musi się borykać nadwozie samochodu, są wszelkie oddziaływania, które są wynikiem poruszania się samochodu, działania czynników chemicznych, fizycznych oraz samoczynnej degradacji pewnych jego elementów.
Do najbardziej charakterystycznych problemów, jakim może się charakteryzować nadwozie samochodu, jest korozja. Jest to proces związany z utlenianiem się zawartego w stalowym nadwoziu żelaza. Proces zachodzi pod wpływem wilgoci oraz obecności kwasów i przyczynia się do osłabienia struktury nadwozia, oraz powstania doskonale wszystkim znanej rdzy.
Sposobem na unikanie powstania korozji jest stosowanie przez producentów odpowiedniego rodzaju stopów stali, fabryczna impregnacja i właściwa grubość powłoki lakierniczej. Również regularna konserwacja prowadzona przez użytkowników ma olbrzymie znaczenie dla zabezpieczenia auta przed rdzą, szczególnie gdy występują warunki ku jej powstawaniu. Szczególnym problemem w Polsce pozostaje stosowanie soli drogowej w okresie zimowym. Chlorek sodu znacząco wpływa na przyśpieszenie procesów korozji.
Nadwozie może być również poddane działaniu sił mechanicznych. Jest to najczęściej efektem różnego rodzaju kolizji, co powoduje odkształcenie lub przerwanie elementów stałych nadwozia. Naruszenie punktów konstrukcyjnych i destabilizacja nadwozia prowadzić może do konieczności złomowania pojazdu. Uszkodzenia w obrębie powłok lakierniczych są możliwe do całkowitego usunięcia.
Warto wiedzieć, jakie są typy nadwozia samochodowego i w jaki sposób może być ono narażone na uszkodzenia.